Linda Grimborgs planering

Linda Grimborgs Planering:

Jag har valt att skriva om skönhetsidealet smal. I denna värld vi lever i är det nästan omöjligt att inte påverkas av dessa ideal som finns, självklart finns det andra ideal än att vara smal, men jag har valt att fokusera på vad följderna blir av detta ideal. Detta skönhetsideal bidrar ofta till olika typer av ätstörningar så som anorexia och bulimi.

Vad behöver jag för att kunna genomföra denna uppsats?

·         Information om skönhetsidealet

·         Information om olika ätstörningar som skönhetsidealet bidrar till

·         Försöka hitta folk som jag kan intervjua

·         Artiklar från olika tiningar

·         Leta upp information om modellagenturen som värvade medlemmar utanför en anorexia klinik. Försöka mejla dem eller ringa och fråga lite hur dem tänkte och varför dem just vill ha bara pinnsmala modeller?

·         Varför ska alla modeller vara pinnsmala?

 

Försök genomföra MINST hälften av dessa punkter till vecka 40, helst alla men de som inte går att utföra så snabbt kan du vänta med. Samla information och användbara artiklar till vecka 40. Till vecka 41 ska du ha skrivit i alla fall ett halvt A4 på uppsatsen för att ha kommit igång. Till  

Vad vill jag få ut av att skriva detta?

·         Jag vill kunna berätta för unga tjejer om att detta skönhetsideal inte är det ända, alla är vackra precis som dem är

·         Jag vill få reda på varför vi är så fixerade över våra kroppar i samhället, denna otroliga träningshetsen har tagit ett steg för långt, varför?

·         Jag vill själv få kontroll över mig själv och förstå att dessa ideal är sjuka och inte är goda för oss människor

 

Vilka skulle jag kunna intervjua för att få en större tyngd i uppsatsen?

·         Någon som har haft anorexia men har kunnat klara sig ur sjukdomen.  Varför drabbades just hon/han? Var det på grund av skönhets idealen?

·         Någon affär som har smala skyltdockor, varför har dem det?

·         Försöka intervjua veckorevyn eller Frida tidiningen för att fråga vad dem tycker och fråga om dem har skrivit någon artikel eller krönika om liknade. Eller kanske till och med tipsa om att dem borde skriva ut något liknande till tjejer i vår ålder, dessa tidningar har många läsare ovh når ut till många.

·          

 

Innan vecka 40 är slut ska jag ha ringt/mejlat någon/några som jag ska kunna intervjuva.

Vad kan vi göra åt detta?

 

·         Affärer kan använda mer normalbyggda skyltdockor, vilket en del butiker har börjat göra, men det finns fortfarande många kvar.

·         Informera tjejer och killar i tillexempel metro om att man inte ska ta åt sig, och ha bra argument för vad man ska tänka och inte.

Såg det ut såhär förut också?

·         Märke min mamma och pappa av det? Eller farmor och farfar?

·         När började allting?

INNAN VECKA 41 SKA JAG HA TAGIT FRAM DE KÄLLOR JAG SKA ANVÄNDA.

 

Allmän veckoplanering:

Vecka 39: Samla information till arbetet och försök hitta några artiklar som jag kan använda mig av i arbetet innan veckan är slut. Jag ska mest försöka hitta fakta som jag kan använda mig av i uppsatsen så jag har en bra början och så att jag känner mig förberedd.

Vecka 40: Innan denna vecka är slut ska jag ha ringt eller mejlat någon eller några som jag ska kunna intervjua i min uppsats för att hitta en tyngd i arbetet. Försök även att ha skrivit ett halvt A4 så att jag har en början.

Vecka 41: Fortsätt som du gör, försök skriva lite mer. Innan denna vecka är slut måste jag ha tagit fram de artiklarna och källorna som jag ska använda för att kunna skicka in till lärarna.

Vecka 42-43: Kanske intervjua någon ifall de som jag vill intervjua har tid och ork att träffa mig under dessa veckor. Då ska jag genast skriva in delar av intervjuerna i min uppsats för att inte glömma bort någonting. (Eventuellt filma). Försök ha ett hanledarmöte med Petra innan denna vecka är slut.

Vecka: 44: Då har jag troligtvis det fakta jag behöver för att kunna genomföra mitt arbete. Fortsätt som jag har gjort innan och försök att kanske få till en till intervju och bara fortsätt skriva för att känna mig någorlunda i fas.

Vecka 45-50: Boka ett hanledarsamtal med Petra!

Vecka 51-6: Ha ett nytt hanledarmöte med Petra

Vecka 7: Ny återkoppling från min hanledare via schoolsoft

Vecka 17: DEADLINE

Vecka 18: Opponering

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0